Skip Sidebar

Over ons

De Bibliotheek stelt zich tot doel mensen toegang te bieden tot kennis, ze te stimuleren om deel te nemen aan het sociale en culturele leven en ze weerbaar en kritisch te maken. Zij nodigt burgers uit ...

Kunst & cultuur
Deel

Vrijwilliger bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

4 uur/week
Stromarkt 18, 7411 PK Deventer, Netherlands
Kunst & cultuur
Deel activiteit
#47651
Scan me of ga naar www.deventerdoet.nl/o/de-Bibliotheek-Deventer/activiteiten/Vrijwilliger-bij-het-Informatiepunt-Digitale-Overheid-IDO/47651 om je aan te melden

Contactpersoon

Samenvatting

Het IDO is dé plek voor vragen over de digitale overheid. Als vrijwilliger wijs je de weg op overheidswebsites. Zo nodig verwijs je door naar hulp in de buurt.

Uitgebreide omschrijving

Word vrijwilliger bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)  

 

Ben jij iemand die anderen graag verder helpt? Weet jij je weg te vinden op internet? En dan speciaal op de websites van diverse overheidsinstanties, of wil je je daar graag in verdiepen? En ben je voor minimaal één dagdeel in de week beschikbaar? Dan ben jij de vrijwilliger voor de Bibliotheek Deventer! 

 

Voor het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) in onze vestiging Keizerslanden zoeken we een 

 

Vrijwilliger IDO die helpt vragen te beantwoorden over regelzaken van de overheid 

 

Het Informatiepunt Digitale Overheid is dé plek waar mensen terecht kunnen met vragen over de digitale overheid, bijvoorbeeld over de belastingaangifte, AOW, huurtoeslag, werk, persoonsgebonden budget, uitkeringen, DigiD, verantwoord omgaan met geld en wat je moet regelen bij belangrijke levensgebeurtenissen als geboorte en scheiding.  

 

Als vrijwilliger wijs je de weg naar de juiste informatie op de verschillende websites. Ondertussen let je op of de klant meer nodig heeft. Dat maak je bespreekbaar en je zorgt voor een warme overdracht naar de juiste gespecialiseerde instantie.  

 

Je maakt deel uit van een collegiaal team van medewerkers. Op het moment dat jij het IDO bemenst zijn er maatschappelijke organisaties aanwezig die dieper in kunnen gaan op de vragen waarmee je bij het IDO te maken krijgt.  

 

Het IDO is een samenwerkingsinitiatief van de Koninklijke Bibliotheek, de Openbare Bibliotheken en het Netwerk van Publieke Dienstverleners (NPD). In dit netwerk zitten onder andere de Belastingdienst, het CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, de SVB en het UWV. 

 

Scholing 

Belangrijk om goed te kunnen helpen is kennis van de overheidsorganisaties en de processen van de bibliotheek. Daarvoor bieden we een scholing aan die bestaat uit een deel e-learning en een deel waarin klantcontact centraal staat. In totaal ben je hier ongeveer 3 dagdelen mee bezig. 

Dit ben jij  

Je bent iemand die gastvrij is en op een laagdrempelige wijze contact kan maken met de bezoekers van het IDO. Je weet hoe je de vraag achter de vraag kunt achterhalen. Je laat de regie zoveel mogelijk bij de bezoeker zelf. Respect en vertrouwelijkheid vind jij vanzelfsprekend. 

 

Dit zijn wij 

De Bibliotheek Deventer is een professionele organisatie die de ontwikkeling van alle Deventenaren belangrijk vindt. We bevelen aan, wijzen de weg en bieden steuntjes in de rug als het gaat om lezen, leren of ontwikkelen. Dat doen we laagdrempelig en dichtbij. De inzet van vrijwilligers is hierbij heel belangrijk. Ze maken een essentieel onderdeel uit van onze Bibliotheek. Naast kwaliteiten, talenten en motivatie brengen vrijwilligers hun hele persoon en achtergrond mee. En dat verwelkomen we. Wij gaan voor diversiteit!   

 

Belangstelling 

Heb je belangstelling? Stuur je sollicitatie voor 24 december naar Bernadet Kolkman 

Wil je eerst meer informatie, dan kun je Bernadet bellen 

T 0570-675769 

 

 


Wat vrijwilligers nodig hebben😇 Verklaring Omtrent Gedrag

Hoe kom ik er?

Deel activiteit
Vrijwilligerswerk in Deventer > Deventer Activiteiten > de Bibliotheek Deventer > Vrijwilliger bij het Informatiepunt Digitale Overheid (IDO)

Over de Bibliotheek Deventer

De Bibliotheek stelt zich tot doel mensen toegang te bieden tot kennis, ze te stimuleren om deel te nemen aan het sociale en culturele leven en ze weerbaar en kritisch te maken. Zij nodigt burgers uit met informatie- en kennisvragen naar de bibliotheek te komen. Zij bemiddelt actief tussen de vragen van de klanten en het aanbod aan informatie en biedt ondersteuning bij kennisverwerving. De bibliotheek is een plaats voor culturele vorming en ontmoeting, waar mensen elkaar treffen, en waar verschillende culturen, opvattingen en tradities samenkomen.