Post | april 2020 | Kenniscentrum: Communicatie en PR | 1 min lezen

(digitaal) Drukwerk

Drukwerk

Wanneer het om marketinginstrumenten gaat wordt het drukwerk vaak vergeten. Vaak wordt het gezien als een ouderwets instrument dat niet veel waarde heeft. Daarentegen kan er veel uit drukwerk gehaald worden wanneer je de juiste kneepjes weet!

Drukwerk kan gebruikt worden om jou organisatie bekender te maken of om een opkomend evenement, activiteit of workshop te promoten. Voor vrijwilligersorganisaties is het altijd handig om een algemene flyer/visitekaartje te hebben over de organisatie, zodat je deze mee kan geven aan anderen. Zelf maken wij veel gebruik van flyers. Via online sites kunnen er (gratis) flyers en andere ontwerpen worden gemaakt. Een aantal voorbeelden:

  •  Hier vindt u een site waar diverse ontwerpen kunnen gemaakt. Van een Infographic tot een facebook bericht;
  •  Hier vindt u een site waarmee gemakkelijk rapporten, presentaties en infographics gemaakt kunnen worden;
  •  Hier vindt u een site waarmee gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden. Dit kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld na een geslaagde activiteit of juist als aankondiging van een activiteit.


Hieronder volgt een aantal tips over het gebruik van flyers. Tevens zijn deze tips bruikbaar voor ander drukwerk.

  • Denk goed na over wat je precies op de flyer plaats. Val op door je te verplaatsen in de lezer (doelgroep) Wat bieden jullie aan wat meerwaarde kan bieden voor deze doelgroep?
  • Kies een formaat. A6 wordt veel gebruikt voor evenementen, activiteiten etc. Door het kleine formaat is het makkelijk mee te nemen.
  • Vul de flyer met tekst. Wat is de kernboodschap die je wilt overdragen? Zet deze boodschap op een zo opvallend mogelijke plek.
  • Creativiteit is bij een flyer erg belangrijk. Ontwerp iets wat de doelgroep aanspreekt. Maak het niet te vol. Een te drukke flyer kan lezers afschrikken. Less is more!
  • Download of bestel je flyer!
Deel blogpost
Gerelateerde blogposts

Omgaan met de media

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Veel onderwerpen waar vrijwilligersorganisaties mee te maken hebben, kunnen in aanmerking komen voor de pers ...
Lees meer

Social media

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Social Media zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Via Social Media wordt er van alles gedeeld: ...
Lees meer

Visuele identiteit

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Visuele identiteit
Voor de herkenbaarheid van de organisatie is het van belang een eigen visuele identiteit ...
Lees meer