Post | april 2020 | Kenniscentrum: Communicatie en PR | 1 min lezen

Visuele identiteit

Visuele identiteit

Voor de herkenbaarheid van de organisatie is het van belang een eigen visuele identiteit te ontwikkelen zoals een eenduidige huisstijl en herkenbaar logo. Zo krijgt de organisatie een herkenbaar ‘eigen gezicht’. Goed en consequent gebruik van deze huisstijl zorgt voor maximale herkenbaarheid en een sterk en eenduidig beeld. 


Logo

Een logo is een herkenbaar grafisch beeldmerk. Een logo bestaat meestal uit een woord/naam en een afbeelding. Veel organisaties hebben van oudsher al een logo. Nieuwe logo’s kunnen het beste ontworpen worden door een grafisch vormgever. Een logo geeft een eerste indruk van de organisatie en wordt overal herkenbaar toegepast.

Daarom is het van belang goed over de uitstraling van het logo na te denken en de vertaling aan een professional over te laten.


Huisstijl

Een huisstijl is eigenlijk een verzameling regels en richtlijnen voor het gebruik van lettertypes, maatvoering, indelingen, kleur, beelden etc. Meestal wordt de huisstijl vastgelegd in een huisstijlhandboek of -handleiding. Zo kunnen meerdere mensen de huisstijl in hun uitingen toepassen. 


De belangrijkste elementen van de huisstijl

  • De naam van de organisatie: hoe wordt de naam geschreven (hoofdletters, kleine
  • letters), welke afkorting wordt gebruikt.
  • Het logo: het woord- en/of beeldmerk waaraan de organisatie herkenbaar is.
  • Het te gebruiken lettertype. Denk hierbij niet alleen aan de letter die voor het logo
  • wordt gebruikt, maar vooral aan de zogeheten ‘broodletter’, die standaard wordt
  • gebruikt in alle gedrukte uitingen en bij voorkeur ook op het beeldscherm.
  • De kleur(en): hoofd- en steunkleuren die in drukwerk gebruikt moeten worden
  • volgens het standaard PMS-systeem of voor beeldschermpresentaties de juiste
  • RGB-kleuren.
  • De typografische indeling: de manier waarop drukwerk wordt ingedeeld zoals het
  • aantal kolommen, het gebruik van koppen, de lettergrootte, enzovoort.
  • Richtlijnen voor het dagelijks gebruik zoals de indeling, aanhef en ondertekening
  • van brieven, het gebruik van voorkeurspelling en de regelafstand:

U kunt uw huisstijl bijvoorbeeld gebruiken bij:

  • Website (intra internet)
  • Folders en brochures
  • Tassen
  • Kleding
  • Gadgets

 

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts

Communicatierichtlijnen

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Er zijn drie verschillende communicatielijnen:
Parallelle communicatie: deze communicatiestroom wordt ...
Lees meer

Communiceren met je leden

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Interne communicatie is de planmatige, formele communicatie tussen alle belanghebbenden binnen een ...
Lees meer

Ontwikkelen van een website

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
In dit digitale tijdperk beschikt elke organisatie wel over een website. Als u een (nieuwe) website laat ...
Lees meer