Post | februari 2025 | Nieuwsbrief | 1 min lezen
Presenteer jouw idee voor Deventer

Heb jij een goed idee voor Deventer? Een plan om jouw straat, buurt of dorp mooier te maken? Kom dan naar de Ideeënmarkt en breng jouw plan onder de aandacht van de gemeenteraad.
Jaarlijks organiseert de gemeenteraad een ideeënmarkt. Hier kunnen mensen die in Deventer wonen, werken of actief zijn, hun ideeën voor Deventer onder de aandacht van raadsleden brengen.
Datum: Woensdag 9 april 2025
Tijd: 19.00 – 20.30 uur
Locatie: Bibliotheek Deventer Centrum aan de Stromarkt 18 (begane grond)
Presenteer uw idee voor Deventer
De gemeenteraad komt graag in contact met inwoners van Deventer. Zo horen de raadsleden waar (extra) aandacht voor nodig is. Wilt u uw idee voor Deventer met de raadsleden delen? Dat kan op de Ideeënmarkt 2025.
Gerelateerde blogposts
Workshops voor besturen!
De komende maanden zijn er weer een tweetal interessante workshops waar besturen gratis aan deel kunnen nemen.
14 december: 'Effectief Vergaderen', van 19.30 uur tot 21.00 uur
Ken je dat, van die vergaderingen waar maar geen einde aan lijkt te komen. Waar iedereen van de hak op de tak springt. Waarin de voorzitter maar geen grip krijgt op de structuur en iedereen met een mening te lang aan het woord is. Met als resultaat dat er niets besloten wordt en er weinig vooruitgang geboekt is. In deze cursus leer je hoe je effectiever en gelijkwaardiger kunt vergaderen.
Locatie : Deventer Doet
Trainer : Arjan van Minderhout
18 januari: Inspiratiebijeenkomst online: 'Nu echt nieuwe bestuursleden!', van 19.30-21.30 uur
Je maakt kennis met diverse methodieken en kansen om nieuwe mensen binnen te halen in je organisatie en we zetten je aan het denken met behulp van vragen uit het "jam culture"-spel.
Locatie: online
Trainers: projectleiders BestuurdersCentraal Overijssel
Opgeven voor de workshops kan via het platform www.bestuurderscentraal.nl
of via deze link: https://www.deventerdoet.nl/vrijwilligerscollege
Lees meerResultaat onderzoek "Leren en ontwikkelen"
Deventer Doet heeft een onderzoek gedaan naar het leren en ontwikkelen van vrijwilligers, bestuurders en vrijwilligerscoördinatoren. In dit onderzoek hebben we gevraagd welke thema’s interessant zouden zijn voor hen om zichzelf verder in te ontwikkelen, of er interesse is in workshops of online leren en welke vormen van leren de voorkeur hebben. Ook vroegen we welke mogelijke overlegvormen vrijwilligersorganisaties interesseren. Er is één enquête uitgezet voor vrijwilligers en één enquête voor besturen en coördinatoren. In totaal zijn er 32 reacties op de enquête van besturen/coördinatoren en 26 reacties op de enquête voor vrijwilligers gekomen.
Het viel ons op dat er voor de coronatijd meer aanmeldingen waren voor workshops dan daarna. Nu alles weer mogelijk is merken we toch dat er minder mensen deelnemen aan workshops. Met dit onderzoek wilden we graag antwoord op de volgende vragen: zijn de workshops die we aanbieden effectief? Welke thema’s spreken het meest aan? Zijn er andere vormen van leren meer aansprekend? Op deze manier wilden we achterhalen waar de interesse naar uitgaat en hoe we hierop kunnen aansluiten.
Kijk op workshops
Besturen en vrijwilligers geven aan dat ze door workshops nieuwe inzichten opdoen, zichzelf verder ontwikkelen en ervaringen met elkaar kunnen delen. Toch blijkt dat veel bestuursleden en vrijwilligers weinig tot geen workshops volgen. Een drempel om niet naar een workshop te gaan is de factor tijd. Te weinig tijd hebben, al genoeg ervaring opdoen door werk of niet een passend aanbod kunnen vinden zijn redenen om niet deel te nemen aan workshops, blijkt uit het onderzoek. Opvallend is dat veel vrijwilligers wel interesse hebben om af en toe een workshop te volgen. De reden om dit toch niet te doen zijn de drempels die hiervoor besproken zijn en dat ze geen aanbod voor workshops hebben langs zien komen.
Leervormen
Bestuurders en vrijwilligerscoördinatoren maken weinig gebruik van coaching of scholing als vorm van leren. Ze ontwikkelen zich voornamelijk door feedback te krijgen van anderen, te leren in de praktijk of door regelmatig te reflecteren op hun eigen werk.
Bestuurders en vrijwilligers vinden een combinatie van leren prettig. Dit is een combinatie van digitaal leren, workshops/cursussen en in de praktijk leren. Er zijn verschillende vormen van digitaal leren. Leren van voorbeelden en casussen vinden besturen een fijne manier van leren. Daarnaast is er interesse in webinars en informatievideo’s. Vrijwilligers vinden stapsgewijs theorie en uitleg met oefenvragen een fijne vorm van digitaal leren.
Thema’s
Interessante thema’s volgens bestuurders en coördinatoren zijn "netwerken" en "succesvol vergaderen". Passende thema’s voor de workshops volgens bestuurders en coördinatoren zijn wetgeving en regels, het werven van bestuurders of de inzet van sociale media. Vrijwilligers hebben meer interesse in praktische thema’s zoals het omgaan met bepaalde doelgroepen, gespreksvoering, grenzen aangeven en feedback geven/ontvangen. Interessante onderwerpen voor op de website ofwel het online leren zijn erg breed volgens de bestuursleden. Bij de vrijwilligers ligt de interesse meer op het gebied van begeleiden, PR & communicatie en werven. Minder op beleid, bestuur, sponsoren en wet- en regelgeving.
Overlegvormen
De meerderheid van de besturen en coördinatoren hebben zowel interesse in deelname aan een klankbordgroep als een sectoroverleg. Een klankbordgroep voor besturen zou twee keer per jaar bij kunnen komen elkaar komen om inspiratie op te doen en actuele thema’s in het vrijwilligerswerk te bespreken. Een sectoroverleg is een overleg tussen vrijwilligersorganisaties die werkzaam zijn in dezelfde branche dat over verschillende onderwerpen kan gaan.
De bestuursleden willen in deze overleggen vooral: meningen, kennis en inzichten delen, eventuele samenwerkingen aangaan, de toekomstvisie bespreken en het werven en behouden van vrijwilligers bespreken. Uit het onderzoek blijkt dat veel bestuursleden behoefte hebben aan sparren en contact met elkaar.
Met deze resultaten hebben wij een beter beeld van thema’s die interessant zijn voor bestuurders, coördinatoren en vrijwilligers. De redenen waarom mensen wel of niet naar een workshop gaan zijn nu bekend. Verder blijkt dat er een interesse is om met elkaar in contact te zijn door middel van bijvoorbeeld een klankbordgroep of sectoroverleg. Ook komt naar voren dat er aan een combinatie van verschillende leervormen veel behoefte is. Hier kunnen we ons aanbod aan aanpassen of verbreden.
Lees meerImpacter opnieuw gehonoreerd: komende 3 jaar ondersteuning voor 2000 jongeren in Noordoost-Nederland!
Na een nieuwe subsidieaanvraag en een paar spannende weken in afwachting is er goed nieuws voor jongerenorganisatie Impacter: zij mogen de komende 3 jaar weer 2000 jongeren ondersteunen in hun zoektocht naar zichzelf en hun rol in de maatschappij. Ook na coronatijd is er een grote stijging te zien in het aantal jongeren dat mentale problemen of prestatiedruk ervaart. De organisatie is trots dat het positieve effect van Impacter wordt erkend én dat er uitbreiding mogelijk is voor 3 nieuwe gemeenten. Daarmee nemen er nu in totaal 15 gemeenten in Noordoost-Nederland deel aan het project.
Impacter is een project uit het actieprogramma Maatschappelijke Diensttijd (MDT). Het doel van Impacter is om jongeren tussen de 14 en 27 jaar oud inzicht te geven in hun eigen vaardigheden, zelfvertrouwen op te laten doen en te laten ervaren hoe het is om iets voor de samenleving te doen. Waar het een paar jaar terug allemaal begon in Zwolle, vindt er nu een uitbreiding plaats naar 15 projecten in 14 gemeenten in het Noordoosten van Nederland. Impacter was al actief in de gemeente Zwolle, Deventer, Twenterand, Borger Odoorn, Fryske Marren, Emmen, Stadskanaal, Steenwijkerland, Hof van Twente en Almere. Daar komen nu ook de gemeente Olst-Wijhe, Veendam, Oldambt en Emmeloord bij.
Verschillende behoeftes, maar Impacter werkt
Melvin Dijkema, projectleider van Impacter: “We zien dat Impacter werkt. De afgelopen twee jaar hebben we jongeren laten doen en laten ervaren. We hebben verschillende jongeren gezien met diverse behoeftes en talenten, jongeren met een droom, die iets willen doen voor de samenleving en jongeren die nog geen idee hadden welke kant ze op wilden.”
Naast het reguliere traject, waar de jongere individueel wordt begeleid door een jongerencoach, kunnen jongeren ook in groepen terecht binnen het project ImpacterLAB.
Ondersteuning is noodzakelijk
De afgelopen 2 jaren waren extra bijzonder voor Impacter, omdat jongeren in coronatijd de organisatie meer nodig hadden dan ooit. De werkwijze moest met de maatregelen mee veranderen; zo werden er op verschillende plekken nieuwe teams getraind via Zoom, iets wat nog niet eerder was gedaan. Projectleider Melvin ziet nog steeds een stijging in het aantal jongeren dat mentale problemen en prestatiedruk ervaart. “Impacter is er om jongeren te laten zien dat je al goed bent zoals je bent. We zorgen dat jongeren gehoord worden, kijken naar hun talenten, dagen ze uit om hun mening te laten horen en zorgen er vervolgens voor dat er iets met de mening van jongeren wordt gedaan”.
Meer informatie over Impacter
Kijk voor meer informatie over Impacter en de deelnemende regio’s op www.impacternederland.nl .
Lees meer