Aan de slag met: Behouden

Wanneer je de werving, begeleiding en beloning goed op orde hebt, dan is de kans veel groter dat een vrijwilliger goed op zijn plek zit en plezier heeft in wat hij of zij doet. Houd dit ook op langere termijn vol en blijf in gesprek. Zo merk je veranderende wensen en behoeften tijdig op en kun je hierop inspelen. Vrijwilligers die langere tijd actief zijn, hebben daarnaast vaak behoefte aan meer informatie en inspraak. Naast het vergroten van de betrokkenheid levert dit waardevolle input op voor de toekomst van de organisatie in een maatschappij die continu veranderd. Maak hier gebruik van en behoud je vrijwilligers!


Op deze pagina vind je informatie, voorbeelden en formats om eenvoudig en praktisch aan de slag te gaan.

Handout

Podcast

Advies&Ondersteuning

NOV

Bij het NOV vind je veel informatie over het werken met en werven van vrijwilligers. Ontdek praktische tips, inspirerende benaderingen en boeiende video's om nieuwe vrijwilligers te betrekken bij jouw organisatie.

Veilige omgeving met vrijwilligers

Ontwikkelkansen vrijwilligers

Blogs

Medezeggenschap

Mensen die zich vrijwillig inzetten, voelen zich betrokken bij de organisatie. Door de dialoog met de vrijwilligers goed te organiseren kan deze betrokkenheid nog beter benut worden. Welke vorm van medezeggenschap het beste bij een organisatie past, hangt af van verschillende factoren: de kenmerken van de organisatie, eigenschappen van de vrijwilligers, de gewenste mate van medezeggenschap en de onderwerpen waarbij de organisatie inbreng van vrijwilligers wil. En minstens zo belangrijk: wat willen de vrijwilligers zelf? Ook een belangrijke vraag is wat de organisatie met de inspraak van vrijwilligers wil bereiken. De mate van inbreng van vrijwilligers kan variëren van mee weten - mee denken - mee praten - mee beslissen tot beslissen. Vormen van medezeggenschap kunnen zijn: deelname aan overleggen, een zetel in de medezeggenschapsraad tot een eigen vrijwilligersraad. Op de website van NOV staat meer informatie over medezeggenschap van vrijwilligers.
Lees meer

Slecht nieuwsgesprek/correctiegesprek

Soms zijn er knelpunten in het functioneren die vragen om een slechtnieuws- of correctiegesprek. Zorg altijd voor een goede voorbereiding: bedenk wat u wilt zeggen en hoe u dit op een goede manier onder woorden kan brengen.
Lees meer

Geschillenregeling

Een geschillenregeling zijn algemene afspraken over het behandelen van conflicten waarbij vrijwilligers betrokken zijn. iedereen is verantwoordelijk voor het op lossen van conflicten en geschillen met degenen die dat aangaan. De uitgangspunten bij het maken van een geschillenregeling zijn: Een geschil dient zo snel mogelijk te worden onderkent zodat de schade beperkt, en een oplossing mogelijk blijft Vrijwilligers hebben recht op informatie over het geschil. De voorgestelde stappen dienen te worden opgevat als een procedure waarvan niet kan worden afgeweken. Hier vindt u twee voorbeelden van geschillenregelingen en een voorbeeld van een klachtenregeling (download)
Lees meer

Veilig vrijwilligerswerk en VOG

Veiligheid en VOG Maak uw organisatie veilig! Het programma 'In Veilige Handen' helpt vrijwilligersorganisaties op weg om seksueel grensoverschrijdend gedrag te voorkomen. Deventer Doet geeft trainingen en advies over dit onderwerp aan vertrouwenscontactpersonen in verenigingen en vrijwilligersorganisaties. Neem gerust contact op voor meer informatie en de mogelijkheden binnen uw organisatie. Interessante websites: Link: Informatie landelijk programma voorkom seksueel misbruik 'In Veilige Handen' Via bovenstaande link kunt u meer informatie inzien over 'In Veilige Handen'. Link: Gratis VOG Via bovenstaande link kunt u lezen of uw organisatie in aanmerking komt voor een gratis VOG. Meer informatie? Mail Elise Steunebrink
Lees meer
Irene Jansens

Irene Jansens

[email protected]

Adviseur Maatschappelijke Organisaties