Post | april 2020 | Kenniscentrum: Communicatie en PR | 3 min lezen

Ontwikkelen van een website

In dit digitale tijdperk beschikt elke organisatie wel over een website. Als u een (nieuwe) website laat bouwen moet u van tevoren goed nadenken over het doel. Wat is de voornaamste functie? Informatie bieden, de standen van uw club bijhouden, reacties uitwisselen of een combinatie hiervan? Het antwoord op deze vraag is bepalend voor de manier waarop de site wordt gebouwd en ingericht en hoeveel webpagina’s en -ruimte u nodig heeft.


Bouwen

Als u het ontwikkelen van een website grotendeels in eigen hand wilt houden, zijn daar genoeg mogelijkheden voor. Er zijn tal van partijen die standaardwebsites aanbieden, waarop u uw informatie kwijt kunt. Dit soort websites kennen natuurlijk wel beperkingen. U moet genoegen nemen met een uniforme opmaak, waarbij weinig of geen ruimte is voor specifieke wensen. Het voordeel is dat de kosten relatief laag zijn. Als u een website op maat wilt, ga dan bij voorkeur in zee met een webbouwer die ervaring heeft op uw terrein. Informeer of deze al opdrachten heeft uitgevoerd voor

andere verenigingen en stichtingen. Dergelijke informatie vindt u op de sites van webbouwers. Als u een expert in de arm wilt nemen om een website te laten ontwikkelen, vraag dan bij een aantal partijen een offerte aan. De kosten voor het laten bouwen van een website kunnen namelijk behoorlijk uiteenlopen. Hier vindt u 15 belangrijkste website bouw tips. 


Domeinnaam

Het is van cruciaal belang dat u zo snel mogelijk een domeinnaam voor uw website aanvraagt. Als een andere partij u voor is, kunt u de door u bedachte naam niet meer (zomaar) gebruiken. Hierbij geldt het principe ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’. Voor een internetdomeinnaam zijn verschillende extensies mogelijk. De bekendste zijn .nl, .com, .org, .nu, .tv, .net en .eu. Op de website van Stichting Internet Domein Registratie (SIDN, www.sidn.nl) kunt u controleren of de domeinnaam die u wilt gebruiken nog beschikbaar is. De aanvraag van de domeinnaam wordt ingediend bij bedrijven die zijn aangesloten bij de SIDN. Dit zijn internetproviders, webhosters, webdesigners en andere bedrijvendie diensten verlenen op het gebied van (online) marketingcommunicatie. Deze partijen bieden het registreren en de ‘abonnementskosten’ van de domeinnaam vaak aan in combinatie met een compleet pakket voor webhosting. Als u hiervan gebruik maakt, is de registratie vaak gratis.


Hosting

Een belangrijke vraag die u zich bij de zoektocht naar een goede hostingpartner – de partij die uw site in de lucht houdt – moet stellen is: hoe belangrijk is de website voor mijn organisatie? Is het uw enige informatiekanaal, dan moeten eventuele technische storingen zo snel mogelijk worden verholpen. Is de helpdesk van de hostingpartij

goed bereikbaar? Is het telefoonnummer gratis of betaalt u een bepaald tarief per minuut? Het loont de moeite de dienstverlening en het aanbod van verschillende hostingpartijen met elkaar te vergelijken. De tarieven lopen namelijk flink uiteen. Let goed op wat u er voor krijgt. Belangrijke zaken zijn de beschikbare ruimte voor uw website, onbeperkt

dataverkeer en het maken van dagelijkse back-ups.


Actualisatie

Een website is een dynamisch medium waarvan de inhoud altijd up-to-date moet zijn. Bezoekers van uw website die verouderde of onvolledige informatie aantreffen, haken af. Veranderen de prijzen van het lidmaatschap? Pas het dan direct aan op de website. Bied een contactmogelijkheid, bijvoorbeeld via een algemeen e-mailadres of een speciaal formulier.


Zoekmachines

De meeste mensen gebruiken zoekmachines om zich te oriënteren. Uw website zal dus goed vindbaar moeten zijn bij onder meer Google. Er zijn verschillende manieren om dat voor elkaar te krijgen. U kunt uw website laten optimaliseren om beter te scoren in de ‘gewone’ zoekresultaten. De site wordt dan technisch en inhoudelijk aangepast,

zodat zoekmachines deze makkelijker vinden. Hier vindt u 8 tips voor het ontwikkelen van een zoekmachinevriendelijke website. 

Deel blogpost
Gerelateerde blogposts

Communicatierichtlijnen

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Er zijn drie verschillende communicatielijnen:
Parallelle communicatie: deze communicatiestroom wordt ...
Lees meer

Communiceren met je leden

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Interne communicatie is de planmatige, formele communicatie tussen alle belanghebbenden binnen een ...
Lees meer

(digitaal) Drukwerk

| Kenniscentrum: Communicatie en PR
Wanneer het om marketinginstrumenten gaat wordt het drukwerk vaak vergeten. Vaak wordt het gezien als een ...
Lees meer