Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

Exitgesprek

| Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

In een eindgesprek wordt de samenwerkingsrelatie tussen de vertrekkende vrijwilliger en de organisatie op een zo correct mogelijke wijze afgerond. Daarnaast biedt het de gelegenheid meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke reden van vertrek en eventuele knelpunten.
Lees meer

Slecht nieuwsgesprek/correctiegesprek

| Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

Soms zijn er knelpunten in het functioneren die vragen om een slechtnieuws- of correctiegesprek. Zorg altijd voor een goede voorbereiding: bedenk wat u wilt zeggen en hoe u dit op een goede manier onder woorden kan brengen.
Lees meer

Voortgangsgesprek

| Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

Het is raadzaam om periodiek een voortgangsgesprek of functioneringsgesprek te voeren met alle vrijwilligers. Deze gesprekken worden geïnitieerd en gevoerd door de vrijwilligerscoördinator of iemand van het bestuur.
Lees meer

Intakegesprek

| Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

Tijdens een kennismakingsgesprek maakt u kennis met een vrijwilliger die zich heeft aangemeld, maar die niet meteen voldoet aan uw functieprofiel. U maakt kennis en gaat op zoek naar talenten en motivaties. Misschien komt u wel op een leuk idee of kan iemand toch iets betekenen.
Lees meer

De 5 B's

| Kenniscentrum: Werken met vrijwilligers

Werken met vrijwilligers vindt plaats aan de hand van de vijf B's. De B's geven aan waar u als bestuur of coördinator bij het werken met vrijwilligers vooral aandacht aan moet besteden. Alle B’s zijn even belangrijk want als een ervan verwaarloosd wordt, heeft dat meteen consequenties voor de andere vier. Mocht u nog vragen hebben over uw specifieke situatie, dan kunt u altijd contact opnemen met Deventer Doet. Binnenhalen Begeleiden Belonen Behouden Beëindigen
Lees meer